Jag har 25 års erfarenhet av att jobba med olika utvecklande roller inom techbranschen, varav de senaste tretton ägnats helt åt "skills" i olika former.
Jag har kartlagt kompetensbehov, drivit nätverk med VD:ar, HR-chefer och rekryteringsansvariga, suttit i styrgrupper för utbildningsprogram samt lett olika projekt för att få fler att utbilda sig inom tech. Ju mer jag ägnat mig åt området, desto mer ser jag det enorma behovet av att öka inte bara individers kompetens utan även organisationers lärandeförmåga för att klara den digitala omställningen.
Kompetensbristen kan aldrig lösas bara genom extern
rekrytering, mer formell utbildning för yrkesverksamma eller, för den delen, upphandling
av systemlösningar som förväntas lösa behoven av sig själva. Den mest
effektfulla vägen är att utgå från den befintliga verksamheten och genom olika
former av tillämpat lärande – ”learning in the flow
of work” – stärka medarbetarstyrkans lär- och prestationsförmåga.
Det är viktigt att leva som man lär, och min senaste erfarenhet av tillämpat lärande är en masterutbildning inom Digital Management på Hyper Island. En viktig del i min slutrapport (länkad nedan) handlar om att tillämpa Robert Brinkerhoffs High Impact Learning-modell. Ett mysterium för mig varför inte alla organisationer tillämpar denna eller liknande modeller som utgår från verksamhetsmålen och sedan identifierar lär- och prestationsbehov därifrån.
Fredrik von Essen